Językiem Dziecka

Strona główna » NAUKA JĘZYKÓW » Dwujęzyczność dzieci z ubytkiem słuchu

Dwujęzyczność dzieci z ubytkiem słuchu

szkoła językowa BiałystokKażde niesłyszące lub słabo słyszące dziecko – niezależnie od stopnia upośledzenia słuchu – ma szansę na osiągnięcie pełni swych możliwości poznawczych, językowych i społecznych. W tym celu powinien rozwijać się dwujęzycznie, a więc posługiwać się językiem migowym i językiem mówionym. Wychowanie w tych dwóch językach jest jego prawem, a nie możliwością – jest jedynym sposobem na to, by zaspokoić jego potrzeby, rozwijać zdolności poznawcze, umożliwić mu zdobywanie wiedzy o świecie, pełną komunikację z otaczającym je światem oraz ułatwić mu adaptację w świecie słyszących i niesłyszących.

Oczywiście, dzieci z upośledzeniem słuchu będą władać tymi dwoma językami w różnym stopniu. U niektórych będzie dominować język migowy, u innych język mówiony, a u jeszcze innych stopień znajomości obu języków będzie równoważny. Wiąże się to z różnym stopniem upośledzenia słuchu i wynika ze złożoności samego języka.

szkoła językowa BiałstokJęzyk migowy

Powinien być przyswajany od najmłodszych lat, w przeciwnym wypadku może wystąpić ryzyko opóźnienia w rozwoju dziecka. Nie tylko językowym, ale i społecznym czy osobowościowym. W dodatku, przyswojenie w najmłodszych latach języka migowego, który uznawany jest przez dziecko za język naturalny, bo nauczony jako pierwszy, ułatwia przyswojenie drugiego języka. W ten sposób pozwala się dziecku z upośledzeniem słuchu i jego rodzicom na wczesną i pełną komunikację.

Język mówiony

Pozwala na akulturację w świecie słyszących. Zwykle bowiem język ten jest językiem rodziców, rodzeństwa dziecka oraz dalszej rodziny, przyjaciół i innych otaczających go osób. Ponadto, to właśnie forma pisana tego języka pozwala na zdobywanie wiedzy (książki, prasa itp.). Oczywiście, mówiona forma jest równie ważna, gdyż stanowi codzienność maluszka.

***

szkoła językowa BiałystokWażne jest, by uświadomić sobie, że dziecko z ubytkiem słuchu należy do dwóch światów i nie można odbierać mu prawa przynależności do żadnego z nich. Opieranie się wyłącznie na jednym języku, np. mówionym, to igranie z przyszłością takiego dziecka, z jego rozwojem i negowanie jego potrzeb. Gdy dorośnie, może mieć pretensje do rodziców, że odebrali mu kontakt z jednym z tych światów. Dlatego powinnością opiekunów jest zapewnienie dwujęzycznego rozwoju swojemu dziecku. W końcu znajomość wielu języków nigdy nie przeszkadza, a w przypadku dzieci z upośledzeniem słuchu zawsze pomaga.

Sprawdź kurs migowy dla dzieci z ubytkiem słuchu na www.jezykiemdziecka.pl.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty!

%d blogerów lubi to: